Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu

Matapica

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallooooooooooooootjes!
Inmiddels zijn mijn ouders al een weekje terug in Nederland en zit ik hier al bijna drie maanden. Ik heb onwijs genoten met hun komst en die van mijn lieve vriendje Jim. Ik sliep tien dagen lang in een heel mooi appartement met airco op de slaapkamer, heerlijk! Mijn ouders en jim hadden veel geluk die week, omdat we alleen maar zon hebben gehad. Ik ben ook heerlijk bijgekomen die week.

Ik ben samen met mijn ouders en Jim naar Matapica geweest om zeeschildpadden te spotten.
Onze trip begon om 14.00 uur. We gingen met de auto een uurtje rijden naar de SU rivier waar wij hadden overgestoken naar een plantage. Van daaruit moesten we in een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel smal bootje anderhalf uur varen richting Matapica. Ik zeg je eerlijk, ik kan veel hebben maar die bootsman die vaarde als een idioot door alle bochten. Ik was echt bang dat ik eruit zou vallen tussen de kaaimannen, slangen en andere ongedierte in het water haha. Na anderhalf uur een pijnlijke bil te hebben gehad kwamen we aan op het strand van Matapica, heerlijke wind, zonnetje, mooi uitzicht en muggen haha.
Op het strand van Matapica hebben ze natuurbeheerders wonen die stropers of honden wegjagen. Ik vroeg aan onze gids wat ze met de stropers deden aangezien er geen politiebureau om de hoek was. Hij gaf als antwoord dat ze waarschijnlijk heel veel klappen krijgen en dan weer terug gaan waar ze vandaan komen.

We kwamen om ongeveer 17.30 aan op Matapica waar we een hele tijd hebben gerelaxed in de hangmatten en op het strand. Rond 19.00 uur mochten we genieten van heerlijke Surinaamse bami met kip nomnom.
Rond 21.00 uur gingen we het strand op en na een aantal meter was het al raak, onze eerste schildpad kwam het strand op!
Helaas door het licht van de natuurbeheerders schrok het beestje en ging die weer terug het water in. De schildpad ging op nog geen meter van me af langs mij terug het water in, super vet!
Schildpadden komen 's avonds/'s nachts het land op om eieren te leggen. Ze maken eerst een groot gat en daarin weer een gat om daar de eieren in te leggen.
Na een tijdje gewandeld te hebben kwamen we weer een schildpad tegen, maar we moesten even wachten want nadat ze eenmaal zijn begonnen met eieren leggen zijn de schildpadden in een soort trans, waardoor je ze dus ongemerkt kunt bekijken.
Wat een eieren leggen die schildpadden zeg, tussen de 80 en 120 gemiddeld. Je zag ook aan het gezicht van de schildpad dat die in trans was. Tijdens het eieren leggen zijn de schildpadden ook aan het 'huilen', op zo'n manier verliezen ze alle zouten en vocht die ze hebben opgeslagen.

En toen kwam het, we moesten nog terug in dat verrekte bootje 1.5 uur lang in het donker over het moeras. Ik heb nog nooit zoveel hartverzakkingen achter elkaar gehad, die bootsman vaarde weer als een idioot en dan ook nog eens doodleuk vertellen dat er weleens een bootsman is omgevallen met toeristen in de boot...
We waren rond 01.30 weer thuis en ik was kapot, maar het was een super dag!

Over ongeveer twee weken ben ik klaar met mijn opdrachten en kan ik gaan genieten van nog meer werkervaringen en van het zonnetje hier!
Ik heb zeer goede feedback gehad van mijn collega's: ik ben een ijverige studente die weet van aanpakken en weet hoe ze haar werk moet indelen. Ik ben collegiaal en leergierig en kan goed samenwerken en overleggen. Laatst zei onze collega dat ik en Anouk haar troost zijn, omdat wij zoveel werk overnemen! Me begeleidster gaf vandaag aan dat ik niet op me bekkie ben gevallen en dat ik alles bespreekbaar maak en zelf ook met oplossingen kom.
Ik heb ook oorontsteking helaaaaaaaaas. Ik dacht laatst om even met me hoofd onder water te gaan in het zwembad, maar ik was even vergeten dat ik ook gevoelig ervoor ben. Dus afgelopen maandag ben ik naar de HA geweest in het ziekenhuis en die heeft me oordruppels gegeven. Best grappig dat ze me oogdruppels voorschrijft, maar die zijn voor me oren bedoelt en op het stickertje staat ook dat het voor mijn rechteroor is, terwijl het mijn linkeroor is.
Ik heb bij de HA ruim een uur moeten wachten voordat ik geholpen werd en ik was 10 minuten binnen en het kostte met 25 euries. Gelukkig ben ik goed verzekerd en krijg ik alles vergoed.
Het staat wel leuk in mijn plakboek later... :P

Over twee weken komt me zus en Rick en dan slaap ik weer een week niet thuis. En dan nog zes weken voor ik weer op Nederlandse bodem sta :).

Dikke Kussssssssssss

  • 27 Maart 2015 - 14:37

    Lize:

    Wat een heerlijk verhaal weer sanne
    we hadden natuurlijk ook al het een en ander van je ouders gehoord maar toch leuk omdit te lezen.
    hoe gaat het met de heimwee van je vriendinnetje kun je haar er door slepen tot het einde
    en wat gaat de tijd toch snel he
    toch leuk die logeerpartijtjes van je familie
    nou tot de volgende verslagronde

    Ook de groetjes van je oompje en van mij
    doeiiiiiiii

  • 28 Maart 2015 - 11:43

    Denise:

    hoi Sanne wat goed te lezen dat je stage goed gaat waren we ook bij Buurtzorg niet anders gewend. Succes nog bij de laatste loodjes. En oh ja wij zoeken nog personeel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2015

Mijn allerlaatste blog!

07 Mei 2015

Isadau/jaw jaw

24 April 2015

Mijn laatste vijf weken breken aan in Suriname!

26 Maart 2015

Matapica

12 Maart 2015

Vreugde en verdriet
Sanne

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 4614

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: